Pierwsze we Francji ekrany akustyczne o ultra niskiej emisji dwutlenku węgla
Na autostradzie A10 zainstalowano słupy pierwszych we Francji ekranów akustycznych o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla. Stalowe słupy wykorzystane do budowy ekranów akustycznych, dzięki zastosowaniu stali „XCarb® recykling i zasoby odnawialne” firmy ArcelorMittal, charakteryzują się najniższym poziomem emisji dwutlenku węgla dostępnym na rynku.
Spełnienie surowych wymogów dotyczących niskiej emisji dwutlenku węgla
Grupa GTA zamówiła w firmie ArcelorMittal stalowe słupy, by spełnić surowe wymogi VINCI Autoroutes w zakresie niskiej emisji dwutlenku węgla. Słupy zostały wyprodukowane w centrum prefabrykacji Steligence® firmy ArcelorMittal w Differdange, przy użyciu unikalnej stali „XCarb® recykling i zasoby odnawialne. Stal „XCarb® recykling i zasoby odnawialne” ma bardzo niski ślad węglowy, gdyż produkowana jest w 100% z odzyskanego złomu w elektrycznym piecu łukowym, przy wykorzystaniu w 100% odnawialnej energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł słonecznych i wiatrowych. Niski współczynnik ocieplenia globalnego stali „XCarb® recykling i zasoby odnawialne” jest certyfikowany zewnętrznie przez Deklarację Środowiskową Produktu EPD oraz, na rynku francuskim, przez FDES.
Dekarbonizacja: podejście wielomateriałowe
Bariery zostały zainstalowane w celu ochrony mieszkańców przed hałasem generowanym przez ruch na autostradzie A10, pomiędzy Tours a Poitiers. 700-metrowy odcinek autostrady jest teraz izolowany 173 panelami o szerokości czterech i wysokości trzech metrów. Projekt ten został opracowany tak, aby wykorzystać jak najszerszy zakres rozwiązań w zakresie dekarbonizacji. Część konstrukcyjna barier została zaprojektowana z użyciem betonu o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla, natomiast część akustyczna wykorzystuje bardzo wydajny beton drzewny, który utrzymuje falę dźwiękową wewnątrz.
Słupki pomiędzy barierami wykonane są ze stali „XCarb® recykling i zasoby odnawialne” i zostały zabezpieczone w jednym z warsztatów Grupy GTA farbą na bazie wody, wolną od lotnych związków organicznych (dostarczoną przez firmę Hempel). Uzupełnieniem stali o niskiej emisji dwutlenku węgla dla tego projektu było zdekarbonizowane betonowe rozwiązanie Hoffman, zaproponowane przez firmę Capremib.
VINCI Autoroutes, w ramach swojego ambitnego planu środowiskowego do roku 2030, coraz bardziej angażuje się w dekarbonizację swoich autostrad, a projekt A10 jest tylko jednym z wielu.
Więcej na ten temat w serwisie Constructalia.
Tekst:
ArcelorMittal Europe Communications
Constructalia
Zdjęcia:
ArcelorMittal Europe